Column

Hellendoorn 2008: Top of flop voor verslaggevers

Laten we wel even stellen dat de Hellendoornrally 1 van de best georganiseerde en strakste rally is van Nederland en misschien ook wel van andere landen.
Zoals de organisatie hun tijdschema neerlegt en ook hanteert, is nergens anders te zien. Tijdens veel rally's zitten tijdschema's te ruim of te strak in elkaar, reageert een organisatie te laat om proeven te annuleren en is men soms wel een uur te laat klaar met de huldiging.

Het is nu al vele malen voorgekomen dat men op het tijdstip dat gepland stond voor een huldiging, dit ook daadwerkelijk liet gebeuren. Kortom: geen of heel weinig tijdverlies. En dat spreekt de rijders en ook de volgers zeer aan.

Zijn er dan geen minpuntjes? Oja, zeker wel. Maar dit dan uit het oogpunt van een verslaggever die verder eigenlijk niets met een rally te maken heeft. Maar het levert wel wat irritatie op.
Vrijdagmiddag is in hoofdzaak weggelegd voor de keuring. Twee jaar geleden voor het eerst live gedaan en dat ging toen als een tierelier. Rijders en navigatoren kwamen zich netjes met de auto melden en we hebben een mooie uitzending gemaakt.
Vorig jaar was ook iedereen aanwezig, ook toen mooie interviews gemaakt, alleen liet de techniek ons in de steek.
Voor dit jaar was er speciaal getest vanaf het manegeterrein door onze technische mensen, om te zien waar de antennemast moest staan. Dit om een zo goed mogelijk signaal weg te sturen.

..Dus stonden we keurig klaar met microfoon en zender. Maar al bij binnenkomst kreeg ik een zeurig onderbuikgevoel. De auto's werden naar binnen geduwd door de monteurs en in geen velden of wegen waren de rijders te bekennen.
Ja, in de velden waren ze aan het verkennen, wat uiteraard ook moet gebeuren.
Alleen dus jammer dat dit tegelijkertijd is ingepland. Weg alle plannetjes met leuke items.
Maar goed, de burgervaders van de gemeente Hellendoorn en Rijssen maakten toch weer veel goed.

De verslaggeving ging de vrijdagavond verder goed, geen noemenswaardige problemen.
De zaterdag verliep goed tot de proef bij Notter. Om daar bij de finish te komen, moest je over het industrieterrein
't Lochter om de provinciale weg naar Rijssen over te steken. Je mag op die weg niet links of rechts af.
Maar bij de oversteek aangekomen, ja hoor, daar stonden ze weer. De mannen die, wanneer ze een hesje aanhebben, zich God in Frankrijk voelen en ongelofelijk irritant gaan doen.
Het is toch jammer dat je middag door zulke mensen te grabbel wordt gegooid en dat je je werk niet kunt doen.

Oja, ik weet wel, zij doen ook hun werk maar er zijn er altijd een paar bij die zich niet kunnen inleven in de situatie en zich dan behoorlijk buitengewoon belangrijk voelen.
De uren daarna verliepen verder weer zonder moeilijkheden. En hulde voor de Marshalls en Verkeersregelaars die het spelletje wel snapten.
Rond half 9 de laatste interviews vanuit de Manege gedaan en toen op naar de warme douche en vriendins gebreide onderbroek.
En dan overdenk je de titel 's avonds in bed en denk je bij je zelf; de rally was weer top voor 99% en die 1%, och daar komen we wel weer overheen.

Sunday 21 September 2008 om 22:02

Geen reacties geplaatst.

Plaats reactie