Column

Verslag Tank S rally

Terwijl vrouwlief druk bezig was om de laatste paaseitjes te verkopen, pakte ik mijn auto weer in om richting de Noordoostpolder te gaan. De Tank S-rally opende het seizoen 2009 en gezien het mooie weer voor de komende avond en de volgende dag, was ik goed geluimd.


Elke keer als ik richting Emmeloord rij, zijn er diverse ijkpunten onderweg. De eerste oude IJsselbrug met zijn twee grote pilaren, De IJsselbrug midden in de stad en De IJsselbrug met zijn enorme statige pilaar als laatste op de route, vlak voor het binnenrijden van de polder. Je moet dan eerst nog over de oude gammele Ramspolbrug en dan liggen er kilometers rechte wegen en hectares landbouwgrond voor je.
Bij aankomst vlak voor Emmeloord ligt de aansluiting met de A6. Je moet daar even de weg weten anders rij je kilometers om. Dus direct de eerste afslag nemen en je staat in no-time op de Deel voor het Voorhuys. Al jaren het onderkomen voor alles wat met de rally te maken heeft.


Eerst maar eens naar binnen en mij aangemeld voor de accreditatie. Daarna een rondje service gedaan en er achterkomen dat het toch wel een beetje zuinig deelnemersveld is.
Praatje hier en daar, daarna naar proef twee toe om mijzelf 1x per jaar iets te gunnen.
Normaal zie ik niet al teveel van een rally. Door het tijdenrijden zie je alleen dampende auto's en coureurs bij de Stopfinish.
Gezien het feit dat je geaccrediteerd bent, je daarvoor een verklaring tekent, krijg je een perskaart en een pershes uitgereikt. Hiermee mag je op plaatsen komen waar normaal gesproken niemand mag zijn. Je ziet toch ietwat boze blikken bij de kassa's van KP 2. Ja, ik kroop voor en zwaaide met mijn kaart maar ik had geen zin in het lange wachten.
Ook de tweede hindernis, de hekken nabij de Stopfinish worden in rap tempo genomen. Ondanks de kleerkasten van de beveiliging.

Na een praatje met Eddy, de controlepost van de Stopfinish, doorgelopen naar de Start van de proef. Ook daar met diverse officials weer lekker staan kleppen.
En dan, in de verte het gegrom en geroffel van de rallyauto's. De publieksproef op de Munt siert zich door een buitengewone rare manier van starten. Normaal schiet men om de minuut een auto weg, hier gebruikte men de Groepenstart. 6 Auto's worden om de 10 seconden weggestuurd en maken er dan een soort van tikkertje van.
Of het leuk is voor de rijders laat ik in het midden, het is wel leuk voor de toeschouwers.
Trouwens, compliment aan de marshalls van de MCRI uit Hellendoorn. Zij verzorgden de bemanning van deze proef en deden het, vooral het startwerk, weer zeer bekwaam. Nadat de eersten gestart waren ben ik rap naar een punt gelopen alwaar ze, nadat ze 3 rondjes hadden gereden, 360 graden om mij heen draaiden, op weg naar de vliegende finish. Je ziet toch verschillende tactieken om de bocht te slechten maar hoe Jasper van den Heuvel deze nam bracht mij zeer in vervoering.
Na twee keer de toppers te hebben gezien, was het tijd voor de terugreis richting Olst.

Zaterdagmorgen onder een stralende zon weer op weg, allereerst naar Blokzijl. Het statige dorpje waar het altijd kruipen en sluipen is om erdoor te komen. Er is namelijk maar 1 manier om bij de finish van de proef te komen en dat is dwars door Blokzijl heen.
Nadat de top gefinisht was door naar Blankenham en daarna over de dijk verder naar Kuinre.
Na deze eerste boucle ontvouwde de wedstrijd zich ten gunste van Jasper van den Heuvel. Hij had de vrijdagavond met 4x winst afgesloten en stond ongeveer 20 seconden voor op Piet van Hoof. Op de zaterdagmorgenproeven bouwde hij zijn voorsprong uit en na nogmaals de boucle Blokzijl, Blankenham en Kuinre was de voorsprong opgelopen tot bijna driekwart minuut.

Door een ruime hergroepering en service en de verplaatsing van de dijkproeven naar Kampen was het al ruim in de middag dat de strijd verder ging net naast Kampen. De Zwartendijk, Kamperveen en Wilsum waren de volgende drie proeven die twee keer gereden moest worden.
Een domper voor rijders en publiek was de Zwartendijk, deze werd de eerste keer geneutraliseerd doordat er geen verbinding was tussen de posten onderweg. Zeer lastig bij evt. calamiteiten.
Na deze 5 proeven was er weer een ruime pauze. Heuvel had inmiddels al meer dan 1 minuut voorsprong op van Hoof. Ook de Rallysprint was begonnen. Deze reden 6 proeven waaronder 3x Haatland, 2x Kampereiland en 1x de Industriezone van de Nagelerweg.

Het was inmiddels donker en koud geworden en nadat de sprinters Haatlanden hadden beslecht volgde toch rap daarna de rallyrijders die deze proef maar 1x hoefden te rijden.
Kampereiland dan, het is toch vaak een sleutel in de wedstrijd maar daar gebeurde geen schokkende dingen dus moest het geweld maar op de Nagelerweg plaatsvinden. Het is de enigste proef in Nederland en misschien wel op de wereld waar men dwars door een tankstation rijdt. Het is de tankstop van de hoofdsponsor Tank S en men schiet daar dwars tussen de tankinstallaties door om om het gebouw heen aan de andere kant er weer uit te komen. Spectaculair en er staat daar altijd rijen dik publiek.

Maar ook hier geen storm dus nog 1x de hergroepering en service in om daarna eerst weer Nagelerweg te beslechten en dan nogmaals naar het donkere gat van het Kampereiland.
Het wordt saai maar de winnaars, Jasper van den Heuvel en Martine Kolman kwamen met lachende gezichten zich melden bij de Stopfinish als winnaar van de eerste rally in dit nieuwe seizoen. Tweede werden Piet van Hoof en Niels Leermakers en derde de Brit Graham Coffey en de Belg Geert Grooten.
Winnaar van de Sprint werd Ad Smits-Bart van Riemsdijk.

En na het Kampereiland stonden ze daar weer: de Statige nieuwe IJsselbrug, de stadsbrug en de Oude IJsselbrug.
Volgend jaar zal daar waarschijnlijk de nieuwe spoorlijn Lelystad-Zwolle wel bijkomen.

Monday 23 March 2009 om 07:04
1 reacties op "Verslag Tank S rally"

Stuffing Envelopes Jobs and Work at Home Stuffing Envelopes Information. How to make money stuffing epeolenvs at home. Stuffing epeolenvs from home can be a real home job.

schreef op Tuesday 30 June 2015 om 12:12

Plaats reactie